خادم مردم

پایگاه خبری تحلیلی حماسه ساز

خادم مردم

پایگاه خبری تحلیلی حماسه ساز

خادم مردم
(پیشگام در حماسه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی)
آخرین مطالب

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

اصفهان- نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: با اجرای تصمیم کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار مخالفم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی عصر امروز در جمع خبرنگاران اصفهان با اشاره به جلسه کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر روند آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار اظهار داشت: زمانی که در جریان این خبر قرار گرفتم بلافاصله با معاون استاندار و مدیر غله استان اصفهان تماس و مراتب اعتراض و نگرانی خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردم.

اصفهان- نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس گفت: با اجرای تصمیم کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار مخالفم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی حاجی دلیگانی عصر امروز در جمع خبرنگاران اصفهان با اشاره به جلسه کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر روند آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار اظهار داشت: زمانی که در جریان این خبر قرار گرفتم بلافاصله با معاون استاندار و مدیر غله استان اصفهان تماس و مراتب اعتراض و نگرانی خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردم.

وی با بیان اینکه در جلسه کار گروه هدایت و مدیریت آرد و پخت نان استان اصفهان هیچ‌کدام از نمایندگان اصناف آرد و نان شهرستان برخوار حضور نداشته‌اند، افزود: متأسفانه بدون حضور مسئولین محلی شهرستان برخوار به‌ خصوص شهر کمشچه این تصمیم‌ گرفته‌ شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اطلاعات موثقی که به دست ما رسیده بود اصلا این موضوع جزء دستور کار آن روز جلسه کارگروه هدایت و مدیریت آرد و پخت نان استان اصفهان نبوده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تصمیم به آزادسازی نرخ آرد و پخت نان در شهرستان برخوار و شهر کمشچه و رسیدن به حدود ۱۰ درصد از آزادسازی قیمت نان در استان از پختگی لازم برخوردار نبوده است.

حاجی تأکید کرد: افزایش قیمت نان در کمشچه که به شهر نان و برکت معروف است، نه‌ تنها در منطقه برخوار بلکه بر روی افزایش قیمت نان در کل استان اصفهان تأثیر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن تصمیم کارگروه هدایت و مدیریت آرد و نان استان مبنی بر آزادسازی قیمت آرد و پخت نان در شهر کمشچه شهرستان برخوار مخالفم، گفت: با کلیات سهمیه ای که دولت در خصوص آزادسازی قیمت آرد و نان به استان اصفهان اختصاص داده است موافقیم اما در رابطه با نحوه اجرای آن پیشنهاد‌هایی داریم.

 نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه ناعادلانه به شهری که پایلوت مرکزی تولید نان در استان اصفهان و حتی در کشور است، پذیرفتنی نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۳۶
آقای جویا

حماسه سازان
اصفهان- نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس با بیان اینکه کوره‌های گچ پزی برخوار در شبانه‌روز ۲۰ تن گرده وارد هوا می شود بر لزوم برخورد قاطع با منشأهای آلودگی تأکید کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از جمله چالش‌های مهم منطقه برخوار واحدهای تولید آجر است که به طور معمول نیز آلایندگی این واحدها بعد از غروب آفتاب در منطقه حبیب آباد به خوبی قابل مشاهده است.

وی افزود: البته شورای برنامه‌ریزی تصویب کرده است که این کارخانه به خارج از شهر منتقل شود و زیرساخت‌های لازم برای این انتقال فراهم شود که تاکنون خبری از آن نشده است.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: منشأ اکثر ریزگردهای شهرستان برخوار به علت کانون و معادن گچی است که در این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته هر کوره گچ پزی در روز یک‌تن غبار گچ را از مجموعه خود خارج می‌کند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه در شهرستان برخوار نزدیک به ۲۰ کوره گچ پزی وجود دارد، تصریح کرد: هنگام فعالیت این تعداد کوره گچ پزی در شبانه‌روز ۲۰ تن گرده وارد فضا می شود.

وی با تأکید بر جمع‌آوری کوره‌های گچ پزی به مناطق دوردست از شهرستان برخوار گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان محیط‌ زیست رسیدگی به این‌گونه موارد است.

نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیگیری‌هایی را از طریق سازمان محیط‌ زیست کشور مبنی بر شناسایی و جمع‌آوری این منابع آلودگی هوا انجام داده‌ایم.

وی بر لزوم برخورد قانونی و قاطع با منشأهای آلودگی هوا در دو شهرستان شاهین‌شهر، میمه و برخوار تاکید کرد و گفت: چند سال پیش در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مصوبه‌ای مبنی بر جمع‌آوری تمامی این واحدهای آلوده به تصویب رسید اما چندان اجرایی نشد. لذا می‌طلبد استانداری اصفهان با پیگیری‌های مجدد محل مناسبی برای این‌گونه واحدها در نظر بگیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۲:۰۳
آقای جویا

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان با طناب پوسیده آمریکا و رژیم جعلی صهیونیست به داخل چاه نیستی می‌رود و زمینه فروپاشی رژیم آل‌سعود زودتر از گذشته فراهم می‌شود.

خبرگزاری فارس: آل‌سعود با طناب پوسیده آل‌یهود به چاه نیستی می‌رود/ اردوغان سیاست‌های سلطه‌طلبانه عثمانی را تکرار می‌کند

حسینعلی حاجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تجاوزهای چند روز اخیر عربستان به خاک یمن اظهار کرد: عربستان با طناب پوسیده آمریکا و رژیم صهیونیستی به داخل چاه رفته و این تجاوز یک اقدام نابخردانه از سوی عربستان است که در آینده‌ای نه‌چندان دور رژیم آل‌سعود متوجه خطای استراتژیکی خود می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: بر این اعتقادم اگر عربستان و هم‌پیمانان غربی او حملات به خاک یمن را متوقف نکنند زمینه فروپاشی رژیم آل‌سعود زودتر از گذشته فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها یمنی‌ها مخصوصا انصارالله مدبرانه در مسائل کشورشان عمل کرده و به‌ هیچ‌ وجه شتاب‌زده حرکت نمی‌کنند.

حاجی با بیان اینکه ادامه تجاوز عربستان، نفرت مردم یمن از رژیم آل‌سعود را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: انصارالله به جز دفاع از مردم در مقابل رژیم متجاوز آل‌سعود با گروهک‌های فعال تروریستی دست‌پرورده عربستان در داخل کشورشان نیز در حال مقابله هستند.

*سفر اردوغان به تهران هر چه زودتر باید لغو شود

وی با اشاره به سخنان هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه و مواضع جدید رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه «سفر خود به تهران را لغو نمی‌کنم»، اظهار داشت: موضع دوم آقای اردوغان برای ما ناگوارتر از موضع اول ایشان است.

وی افزود: گویا ایران در روابط دوجانبه خطایی کرده و حالا ایشان نمی‌خواهد سفر خود را لغو کند، در حالیکه باید ادب را رعایت می‌کرد و حرف اول خود را نیز پس می‌گرفت.

وی احترام به ملت‌ها در انتخاب سرنوشت خود را مشی جمهوری اسلامی دانست و تأکید کرد: اردوغان باید بداند سیاست‌های سلطه‌طلبان عثمانی را تکرار می‌کند.

حاجی در پایان تصریح کرد: وزارت خارجه باید سریع‌تر تکلیف این موضوع را روشن کند و سفر اردوغان به تهران لغو شود.

انتهای پیام/63048/ع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۱۸
آقای جویا

حسینعلی حاجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد مسائل و مشکلات کشاورزان مهاجر اظهار کرد: پدیده مهاجرت کشاورزان یا صیفی‌کاران برجسته و فاخر منطقه شاهین‌شهر، میمه و برخوار از 70 سال پیش تا هم‌اکنون به دلایل مختلفی از جمله کمبود آب به وجود آمده است.

 وی با بیان اینکه ‌گذشت زمان نیز بر دامنه گستره مهاجرت کشاورزان افزوده‌ است، گفت: این مهاجرت‌ها به نحوی شد که کشاورزان منطقه ما در شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مناطق و دشت‌های حاصلخیز استان خوزستان به دلایل مساعد بودن برای کشاورزی، اقدام به تولید محصولات مختلفی از جمله هندوانه می‌کردند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با افزایش و کشف ظرفیت‌ها و منابع جدید از جمله زمین و آب در اکثر استان‌های کشور کشاورزان منطقه شاهین‌شهر، میمه و برخوار اقدام به مهاجرت و کشت انواع صیفی‌جات و غلات کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکثر مناطق مورد هدف کشاورزان مهاجر شمال استان اصفهان جهت زراعت عبارت از نقاط مختلف استان‌های فارس، بوشهر، اردبیل و ... بود.

حاجی ادامه داد: هنگام ورود این کشاورزان به آن مناطق مسائل و مشکلات خاصی برای آن‌ها به وجود می‌آمد که نوع اجاره کردن زمین، چگونگی میزان ارائه خدمات توسط سازمان جهاد کشاورزی آن مناطق به آن‌ها و در نهایت بیمه شدن محصولات زراعی‌شان از جمله این موارد بود.

وی با بیان اینکه کشاورزان مهاجر در احیاء زمین‌های بایر نقش بسزایی را ایجاد کرده‌اند، یادآور شد: کشاورزان مهاجر منطقه ما زمانی که مبدأ حرکت آن‌ها از شهرستان برخوار و بخش مرکزی شاهین‌شهر و میمه به مناطق دیگر شروع می‌شد لذا از لحاظ بیمه شدن محصولات، مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آمد و معمولا برخی از اقلام زراعی‌شان را صندوق بیمه کشاورزی نمی‌پذیرفت، همچنین سازمان جهاد کشاورزی الگوی کشت آن‌ها را به حال خود رها کرده بود.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: به همین علت در تولیدات یک سال زراعی کشاورزان مهاجر یک سری کمبودها و کسری‌ها وجود داشت.

وی افزود: همین بی‌برنامگی‌ها موجب ضرر کشاورزان و در نهایت ورشکسته شدن آن‌ها می‌شد، از طرف دیگر در موضوع نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه توسط بانک‌ها به آن‌ها مشکل وجود داشت.

 حاجی تصریح کرد: برخی از این صیفی‌کاران مهاجر متوسل به گرفتن وام‌هایی با سود 30 درصد و حتی بیشتر از این می‌شدند به همین علت دخل ‌و خرج کشاورز با همدیگر همخوانی نداشت و این امر موجب متزلزل شدن کشاورز شده بود.

وی گفت: کشاورزان مهاجر به دلیل مهاجر بودن در فروش محصولات و صادرات آن با مشکلاتی مواجه بودند و همین دلیل موجبات سوءاستفاده دلال‌ها و خریدن دست رنج کشاورزان با قیمت‌های خیلی ارزان و عرضه آن با قیمت‌های چند برابری به بازار مصرف را فراهم ساخته بود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلایل جهت بررسی و رفع مشکلات کشاورزان مهاجر جلسات متعدد و فراوانی را با وزیر جهاد کشاورزی برگزار کردیم.

وی تأکید کرد: در نتیجه مقرر شد اتاقی فعال در خود وزارتخانه جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان جهت بررسی، رفع مسائل و پیگیری مشکلات کشاورزان مهاجر راه‌اندازی گردد تا جلوی این‌ همه مسائل و مشکلات کشاورزان مهاجر در کشور گرفته شود.

حاجی با اشاره به تعداد کشاورزان منطقه مرکزی شاهین‌شهر، میمه و برخوار تصریح کرد: حدود 2 هزار بنه در منطقه ما وجود دارد که هر بنه‌ای از 3 تا 10 نفر شروع می‌شود که هم کشت بهاره و هم کشت پاییزه انجام می‌دهند.

انتهای پیام/63048/س40/د

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۰
آقای جویا


متناسب با تعریفی که از انفال آورده شد، مشخص می شود که این زمین ها متعلق به امام یا به تعبیر امروزی تر، متعلق به حکومت اسلامی است و تعرض به آن، نقض حقوق عمومی است.

چمران نیوز :یکی از مشکلات عصر ما در جمهوری اسلامی، مساله زمین خواری و مالکیت زمین هایی است که با تعرض شهروندان به برخی زمین های بی صاحب، بی نظمی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است.مساله ای که علیرغم برخی جرم انگاری های غیربازدارنده، به سرعت در حال پیشروی است و بسیاری را یک شبه از فرش به عرش رسانده است. در برخی مواقع هم پیش آمده که به دلیل ناهماهنگی های دستگاه های اجرایی، از برخی حقی ضایع شده است. به گونه ای که این زمین ها، به دلیل اختلافات در معیارهای سازمان ثبت و سازمان جنگل ها، بخش زیادی از سرمایه برخی شهروندان تضییع شده است.

به همین دلیل به نظر میرسد که باید این مساله با منابع اصیل اسلامی خود مورد مداقه قرار گیرد. مفهوم انفال و مباحث مربوط به مسایل اقتصادی در کتب حکومت اسلامی منابع متاخر فقهی هم چون کتاب مرحوم منتظری از نزدیک ترین مفاهیم به مساله زمین خواری است. اولین گام در بررسی این پدیده، پرداختن به مفهوم انفال است. به گونه ای که بتوان زمین های قابل حیازت توسط شهروندان را از مناطق تحت مالکیت حکومت تفکیک کرد.

 

معنای انفال

معنای اصطلاحی انفال در روایات و کتب فقهی عبارت است از «ما لا رب لها: آن چه که صاحب ندارد.» در روایات عباراتی از قبیل «الارض المیته التی لا رب لها» یا «الارض التی لا رب لها» و هم چنین «الارض التی ما لا رب لها» داریم که می فهمیم معیار در روایات، «ما لا رب لها: آنچه که شأن آن داشتن مالک است ولی مالک ندارد»، می باشد.ما یختص بالنبی و الامام آنچه که به نبی و امام مختص است انفال است یعنی مختص به جایگاه نبی و امام است نه شخص ایشان، بلکه متعلق به جایگاه حاکم اسلامی است. این تعریف یک اشکال دارد چون خمس مشمول تعریف می شود و خمس انفال نیست ولی تعریف مالا رب لها خمس را شامل نمی شود چون خمس صاحب دارد.

 

بنابراین انفال که در آیه اول سوره انفال از آن یاد شده مجموعه‌ای از منابع طبیعی و اموالی می‌شود که به طور طبیعی مالکی ندارند و یا مالک داشته و فعلا صاحب مالک نیستند وباید مالکی داشته باشند. به عبارت دیگر انفال مجموعه ثروتهای طبیعی و غیرطبیعی بدون مالک است.اداره این ثروتها بر اساس روایات و دیدگاههای فقهای اسلام به ویژه فقهای تشیع بر عهده مقام امامت در نظام اسلامی است و مقصود از مقام امامت همان مقام رهبری می‌باشد و این ثروت و سرمایه نیز متعلق به دستگاهی است که هدایت و رهبری جامعه را برعهده می‌گیرد و تحت عنوان دولت یا رهبری جامعه شناخته می‌شود.

 

انفال شامل منابع دست نخورده طبیعی به صورت موات (زمینهای موات) و آباد (جنگل‌ها، مرتع‌ها، دشت‌های آماده برای بهره‌برداری و کشت، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌های بزرگ، سرکوه ها، بستر رودخانه‌ها، ساحل دریاها، معادن) می‌باشد. املاکی مانند (باغ‌ها، زمینها، چشمه‌ها، چاهها و… ) که مالکی ندارند اما در گذشته صاحب مالکی بودند مثل مهاجرت مردم یک آبادی، یا اموال کسانی که از دنیا می‌روند اما وارثی ندارند و همچنین غنائم و منافعی که توسط مسلمانان در جنگ هایی که بدون اذن امام با غیرمسلمانان بدست می آید. همچنین معادن نفت، مس، گاز و … نیز جزء انفال به حساب آمده و متعلق به دولت خواهد بود.


برداشت های مختلف از مالکیت امام بر انفال

احتمال اوّل: مالکیت شخصی امام من حیث هو شخص: عنوان امامت عنوان مشیر باشد و مراد شخص امام باشد که عهده‌دار امور جامعه است؛ مثلًا امیر المؤمنین (ع) در زمان امامت خویش مالک همه خمس‌ها و فى‌ء و انفال باشد؛ نه به خاطر امامتش بلکه به خاطر شخص خودش، و امامت عنوان مشیر باشد به شخص وى، مانند صاحب کلاه سیاه که عنوان دخالتى در‌موضوع ندارد و صرفاً اشاره به شخص است.

احتمال دوّم: اینکه مالکیت شخصی به حیثیت تعلیلیّه باشد: عبارت است از اینکه مالکیت اجرت امامت به علت مسئولیت ایشان باشد. مانند رئیس یک مؤسسه که به خاطر اینکه رئیس مؤسسه است، براى وى حقوق سالیانه و ماهیانه قرار مى‌دهند که طبق این احتمال تمام اخماس و انفال مال شخص امام على (ع) است و لکن مثلًا به عنوان اجرت امامت وى قرار داده شود، که علت واسطه ثبوت حکم است.

احتمال سوّم: مالکیت شخصی امامت حیثیت تقییدیّه باشد‌: معنایش این است که انفال ملک مقام و منصب امامت است نه ملک شخص امام؛ در حقیقت موضوع حکم همین علت باشد، در این صورت حیثیت امامت واسطه عروض حکم براى شخص است و در حقیقت حکم براى خود واسطه ثابت است. از سوى دیگر ملکیت یک امر اعتبارى است که مى‌توان آن را براى مقام و حیثیت نیز اعتبار نمود، همان گونه که ملاحظه مى‌شود بسیارى از اموال ملک دولت و حکومت به شمار مى‌آید. بلکه ممکن است آن را براى مکانها نیز اعتبار نمود چنانکه برخى چیزها ملک مسجد یا حسینیه یا بیمارستان محسوب مى‌گردد.

 

مقتضاى احتمالات

مقتضاى دو احتمال اوّل این است که هر چه براى امیر المؤمنین (ع) از خمس‌ها و انفال در زمان حیات آن حضرت بود، پس از وفات به ورثه او مطابق با سهامشان منتقل شود؛ همان گونه که مثلًا املاک زید به ورثه او منتقل مى‌شود، و نیز آنچه رئیس یک مؤسسه به عنوان مزد ریاست دریافت کرده پس از وفات به ورثه او منتقل مى‌شود، که در این صورت باید گفت تمام زمین هاى موات و کوهها و نیزارها و بیابانها و دریاها و معادن و مانند آن با وفات آن حضرت (ع) به ورثه او منتقل شده و براى امام بعدى چیزى به عنوان امامت او باقى نمانده است.و آیا این گونه تشریع با حقیقت و روح اسلام که مى‌فرماید: «کَیْ لا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ تا اموال در میان ثروتمندان شما دست به دست نچرخد، منافات ندارد؟! و یک فرد چه نیازى به این همه اموال دارد با اینکه مردم در نیازمندى گسترده به سر مى‌برند؟ با اینکه مى‌دانیم احکام اسلام گزاف نیست بلکه بر اساس مصالح واقعى جامعه است و مقتضاى احتمال سوّم این است که هر چه براى مقام امامت بوده به امام بعدى‌منتقل شود، همان گونه که امامت و رهبرى جامعه نیز دست به دست مى‌چرخد.

 

آنچه در این مقام صحیح است همان احتمال سوم است، چرا که امامت و ولایت در بافت اسلام و نظام اسلامى تنیده شده است، همان گونه که تفصیل آن در جایگاه خود گذشت، و ادارۀ شئون حکومت چه حق باشد و چه باطل به نظام مالى نیازمند است.و مؤید این برداشت اینکه زمینهاى موات بدون اشکال از انفال و مال امام است، اما مشاهده مى‌کنیم که در کتاب و سنت آمده است که زمین براى همۀ مردم است، خداوند متعال مى‌فرماید: «وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ: خداوند زمین را براى مردم قرار داد و در خبر یونس از عبد صالح امام موسى بن جعفر (ع) آمده بود که فرمود:: ان الارض للّه -تعالى- جعلها وقفاً على عباده فمن عطّل ارضاً ثلاث سنین متوالیه لغیر ما عله اخذت من یده و دفعت الى غیره. (وسائل ۱۷/ ۳۴۵، ابواب احیاء الموات، باب ۱۷)»

 

زمین از آنِ خداوند متعال بود و آن را وقف بندگان خود کرد، پس هر کس سه سال پشت سر هم بدون دلیل زمینى را بلااستفاده و معطل گذارد، از او گرفته مى‌شود و به دیگرى واگذار مى‌گردد.به عنوان نمونه در خطبه شقشقیه نهج البلاغه مى‌خوانیم: (۱)- و قام معه بنو امیّه یخضمون مال اللّه خضمه الابل نبته الربیع. (نهج البلاغه، فیض/ ۵۱؛ لح/ ۴۹، خطبه ۳).«و بنى امیه به همراه او [عثمان] بپاخاستند و مال خدا را همانند شتر که علف بهارى را مى‌بلعد بلعیدند.»و در سخن دیگرى آن حضرت در نهج البلاغه به هنگام گفتگو با «عبد الله بن زمعه» که از وى مالى را طلب مى‌کرد مى‌فرماید: (۲)- انّ هذا المال لیس لى و لا لک، و انّما هو فى‌ء المسلمین و جلب اسیافهم. (نهج البلاغه فیض ۷۲۸؛ لح/ ۳۵۳، خطبه ۲۳۲). «این اموال نه از آنِ من است نه از آنِ تو، اینها از همه مسلمانان و محصول شمشیرهاى آنهاست.»

 

از همۀ اینها دانسته مى‌شود که بین اینکه مال به امام یا مسلمانان یا بیت المال نسبت داده شود تفاوت اساسى وجود ندارد. و اینکه بخواهیم برخى روایات را حمل بر تقیه کنیم وجهى براى آن نیست، زیرا به خوبى مى‌توان این تعبیرهاى به ظاهر مختلف را با یکدیگر جمع کرد.

منظور از امام در بحث انفال

مراد از امام همان حاکم واجد شرایط در زمان خویش است و اموال نیز اموال شخصى او نیست. بلکه براى مقام و منصب امامت است به صورت تقیید، و این اموال پس از عزل یا مرگ وى به امام دیگر منتقل مى‌شود، و در حقیقت این اموال اموال عمومى و از مهمترین ارکان نظام مالى حکومت اسلامى است، که زیر نظر نماینده جامعه قرار داده شده است و مصرف آن نیز مصالح امام و امت اسلامى است که البته مصارف شخصى امام و نیز سادات از خاندان پیامبر (ص) از مهمترین آن مى‌باشد؛ و براى شخص امام معصوم نیست تا براى آن حضرت نگهدارى شود؛ یا در آن جهت که علم به رضاى آن حضرت است، یا بر آن حضرت واجب است مصرف گردد، یا از طرف او صدقه داده شود.

متناسب با تعریفی که از انفال آورده شد، مشخص می شود که این زمین ها متعلق به امام یا به تعبیر امروزی تر، متعلق به حکومت اسلامی است و تعرض به آن، نقض حقوق عمومی است. لذا با توجه به خدشه دار کردن نظم عمومی و عدم رضایت مقام معظم رهبری در نطق اخیرشان در جمع فعالان محیط زیست، طبعا زمین خواری مشمول جرم انگاری شدیدتر و نظارت دقیق تر مراجع نظارتی می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۸
آقای جویا
رییس دادگستری بهشهر با تاکید بر برخورد قاطع با زمین خواران و سوء استفاده کنندگان از بیت المال گفت : با تلاش اداره منابع طبیعی ،امسال ۳۶ هکتار از اراضی ساحلی و ملی این شهرستان خلع ید شد .
به گزارش خبرنگار ایرنا علی کیانی عصر روز پنجشنبه در جلسه حفظ حقوق بیت المال که در فرمانداری بهشهر برگزار شد اظهار کرد : در شهرستان عزمی جدی برای برخورد با این هنجارشکنی ها وجود دارد و چشم پوشی نسبت به متخلفان و متجاوزان به عرصه طبیعی نخواهد شد .
 
وی بیان کرد : از تمامی ابزار و امکانات شهرستان برای جلوگیری از انجام این گونه تجاوزها استفاده می کنیم تا این سرمایه های ملی را به درستی حفظ کرده و به نسل آینده منتقل کنیم.
 
رییس دادگستری بهشهر افزود : به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد بدون اغماض با زمین خواران و دستور رییس قوه قضاییه نسبت به برخورد جدی و قاطع با متجاوزان به اراضی ملی، اداره منابع طبیعی با حساسیت بیشتری باید به حفظ منابع ملی توجه کند.
 
وی اضافه کرد: دستگاه قضایی شهرستان اجازه نمی دهد افراد متخلف و سودجو اقدام به تخریب، تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی و طبیعی کنند.
 
ربیس دادگستری بهشهر اظهار کرد: منابع طبیعی و خدادادی به عنوان بیت المال متعلق به عموم مردم است و باید نسبت تمامی شهروندان باید مسبت به حفظ و حراست آن حساس و کوشا باشند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۶
آقای جویا